Noodgevallen op reis

Noodgevallen op reis
We hopen natuurlijk niet dat er iets ernstigs gebeurt tijdens je reis. Maar helaas komt het voor dat je reisdocumenten, je paspoort of je telefoon verliest. KILROY vertelt wat te doen bij een noodgeval op reis.

Ziekte/ongeluk

Neem altijd eerst contact op met je reisverzekering. Zij kunnen je doorverwijzen naar een ziekenhuis, (tand-)arts of ander adres in de buurt van de plek waar jij je op dat moment bevindt. Ben je bij een ongeluk betrokken, dan moeten dokters ook bij je verzekeringspapieren kunnen. Neem altijd een klein EHBO-tasje mee in je daypack met belangrijke nummers en papieren.

Overlijden

In het onwaarschijnlijke geval dat je reisgenoot komt te overlijden, dien je met spoed contact op te nemen met de lokale autoriteiten, de Nederlandse ambassade of het consulaat en je reisverzekering. Dit geldt ook voor het overlijden van een (direct) familielid. Je reisverzekering kan je vertellen voor welke kosten je gedekt bent bij het overlijden van je reisgenoot of (direct) familielid en kan je adviseren wat je moet doen.

Paspoort verloren/gestolen

Indien je je paspoort kwijt bent, meld dit dan bij de lokale politie en zorg dat je daar een geschreven rapport van krijgt. Ga daarna naar de dichtstbijzijnde Nederlandse ambassade of het consulaat. Het consulaat kan je voorzien van een tijdelijk paspoort en verdere hulp. Mocht er geen Nederlandse ambassade of consulaat zijn, dan mag je als inwoner van de EU ook naar de ambassade van een ander land gaan voor een tijdelijk paspoort. In de meeste gevallen is het tijdelijke paspoort alleen geldig om mee naar huis te reizen en kan je niet verder reizen naar andere landen.

Creditcard of telefoon verloren/gestolen

Indien je creditcard of telefoon is gesloten of kwijtgeraakt, neem dan direct contact op met het betreffende alarmnummer. Het is van belang dat je creditcard en/of simkaart van je mobile telefoon geblokkeerd wordt. Vaak is het alarmnummer van je bank of aanbieder van je mobiele abonnement 24 uur per dag bereikbaar. Zorg dat je dit nummer dus altijd bij je hebt.

Geld verloren

Indien je al je geld kwijt raakt zijn er een aantal mogelijkheden. Bel je reisverzekering voor hulp en advies, laat vrienden of familie geld overmaken via Western Union of zoek hulp bij de dichtstbijzijnde ambassade of het consulaat. Het is altijd slim om ongeveer 50-100 euro of dollar in kleine biljetten te verdelen over meerdere plekken in je bagage voor noodgevallen.

Reisdocumenten verloren

Ben je al je reispapieren kwijt, zoals tickets, vouchers van je huurauto of hotelreserveringen? Maak je hier dan niet al te veel zorgen om. Bijna alle documenten worden digitaal bewaard en kunnen meerdere malen worden geprint. Je kunt altijd contact met KILROY opnemen om te vragen of de betreffende documenten gemaild kunnen worden. Sla ze op in een apart mapje in je mailbox en/of op een USB.

Mishandeling en geweld

Ben je het slachtoffer geworden van mishandeling of geweld? Ga dan direct naar de politie of de lokale autoriteiten. Ga naar een dokter of ziekenhuis indien nodig en neem contact op je met je reisverzekering.

Opgepakt en opgesloten

In het geval dat je in een buitenlandse cel terecht komt, probeer dan via de Nederlandse ambassade in contact te komen met het ministerie van Buitenlandse zaken. Uiteraard is het Nederlandse recht niet van toepassing in het buitenland en zijn de omstandigheden in de gevangenissen niet gelijk aan die van Nederland. In de meeste landen heb je het recht om contact op te nemen met de ambassade en een advocaat. Ga er wel vanuit dat het langer duurt dan je denkt en houd rekening met het ergste. Ons advies is uiteraard om uit de buurt te blijven van problemen waardoor je mogelijk in deze situatie terecht kunt komen.

Extreem weer en rampen

Mocht je reis ernstig worden verstoord door een overstroming, een tropische storm, gewapende conflicten, een tsunami of andere rampspoed, volg dan altijd de aanwijzingen van lokale autoriteiten. Ben je in een gebied waar vaker extreem weer voor komt, zorg dan dat je vooraf altijd op de hoogte bent van wat je moet doen in geval van een evacuatie.

Contact